بلاگ

بررسی تفاوت های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5/قسمت اول

تاریخچه پلی استیشن

پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 هر دو جزء کنسول‌های بازی شرکت سونی هستند که طرفداران زیادی دارند. سال 2020 بود که کنسول بازی پلی استیشن 5 منتشر شد و روانه بازارها گردید. این کنسول بازی با وجود اینکه امکان دارد سریع‌ترین کنسول موجود در بازار نباشد، ولی در مقایسه با پلی‌استیشن ۴، ارتقای بسیار زیادی داشته است. این کنسول خانگی با برخورداری از یک ساختار جدید و پشتیبانی از کیفیت تصویر بالا، توانایی فضای ذخیره‌سازی سریع‌تری را به لطف SSD به همراه دارد. همین ویژگی ها است که افراد را برای  نصب بازی پی اس فایو ترغیب می‌کند.

خب برای مقایسه دو کنسول پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 باید پیشاپیش بگوییم که پی اس ۵ تا حد زیادی بهتر از پی اس 4 عمل می‌کند و می‌تواند خرید مناسب و ارزشمندی برای گیمرها باشد.

 

مقایسه پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5

حتی با نگاه اجمالی به مشخصات پلی‌استیشن ۵، متوجه می‌شویم که تیم سونی توانسته است تفاوت شگرفی نسبت به پلی‌استیشن ۴ و حتی پلی‌استیشن ۴ پرو ایجاد کند. سونی از هر لحاظ روی قابلیت‌های پلتفرم جدید خود کار کرده و بهبودهای خوبی را در این زمینه شاهد هستیم. لذا بین پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 ، کنسول پی اس فایو پیشتاز است.

فضای ذخیره‌سازی کارآمدتری برای پلی‌استیشن ۵ ایجاد شده و شاهد قطعات محاسبه‌ای سریع‌تر، پشتیبانی از دیسک‌های با ظرفیت بالاتر و همچنین پشتیبانی از رزولوشن بالاتر را در این محصول هستیم.

در مقایسه بین پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 ما می‌دانیم که دو نسخه از ps5 وجود دارد و مربوط به نسخه‌ استاندارد و دیجیتال هستند. هر دو دارای مشخصات یکسانی هستند و تنها تفاوت‌شان در این است که در نسخه‌ دیجیتالی، جایگاه درایو نوری دستگاه حذف شده است. ما در این مقایسه به مشخصات بیشتری از این کنسول خواهیم پرداخت.

دسته بازی ps4 , ps5

 

اگرچه به‌ عنوان یک یادداشت کلی، در نظر گرفتن این مشخصات در هنگام مقایسه مهم خواهد بود. بی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5، کنسول پلی‌استیشن ۵ کنسول بسیار جدیدتری است که با معماری متفاوت ساخته شده است و به‌همین دلیل، برخی از مشخصات نباید مستقیما با هم مقایسه شوند.

به عنوان مثال، پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن 5 پرو به همان تعداد واحد محاسبه CU دارند، اما CU های پلی‌استیشن ۵ دارای تراکم ترانزیستور بسیار بیشتری هستند و آن‌ها را قدرتمندتر از CU های PS4 می‌کند. گفته می‌شود که مشخصات دیگری به‌طور مستقیم قابل مقایسه هستند و این مقایسه سبب می‌شود که PS5 بازهم قابلیت‌های بیشتری نسبت به کنسول نسل قدیم داشته باشد. مثلا می‌توانیم به پشتیبانی PS5 از درایو نوری و پشتیبانی از وضوح تصویر کاملا بهتر نیز در کنسول نسل جدید اشاره کرد.

 

تفاوت گرافیکی دو کنسول

پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 هر دو مبتنی بر تراشه‌های AMD Radeon سفارشی‌سازی شده‌اند، اگرچه کنسول نسل جدید دارای مشخصات بهتری است. سونی از دو برابر تعداد CU بیشتر در پلی‌استیشن ۵ استفاده کرده و سرعت کلاک نیز به‌طرز قابل توجهی بالاتر از کنسول پلی‌استیشن ۴ است. با این حال، بیشترین تفاوت بین این دو را ترافلاپس‌های آن‌ها تشکیل می‌دهند که اهمیت بسیار بیشتری هم دارد.

ترافلاپس چیست؟

ترافلاپس اصطلاحی داغ برای توسعه‌دهندگان کنسول است و دلیل خوبی هم برای این موضوع داریم. اگرچه ترافلاپس به‌طور کلی نمی‌تواند نشان‌دهنده‌ عملکرد کنسول باشد، اما در هنگام مقایسه باید عدد مطلوبی را داشته باشد. در مقایسه بین پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5، پلی‌استیشن ۴ با تعداد ۱۸ واحد محاسبه که در ۸۰۰ مگاهرتز کار می‌کند، می‌تواند ۱.۸۴ ترافلاپس را به سیستم تحویل دهد. این بدان معنی است که می‌تواند ۱.۸۴ تریلیون عملیات را در ثانیه کنترل کند. در مقابل، کنسول پلی‌استیشن ۵ را داریم که میزان ۱۰.۳ ترافلاپس را به خود اختصاص داده است و می‌بینیم که فاصله بسیار زیاد و چشم‌گیر است.

ترافلاپس

با اشاره به این عدد واحد، پردازنده‌ گرافیکی پلی‌استیشن ۵ تقریبا ۸ برابر پلی‌استیشن ۴ بوده و دو و نیم برابر نیز از پلی‌استیشن ۴ پرو قدرتمندتر است. سونی به دلیل استفاده از ۳۶ واحد CU در PS5 و سرت کلاک بالاتر، قادر به دستیابی به چنین عملکرد بالایی شده است. این میزان بیش از پلی‌استیشن ۴ است و هسته‌های پلی‌استیشن ۵ نیز با فرکانس متغیر ۲.۲۳ گیگاهرتز کار می‌کند.

همین انتظار هم می‌رفت که سرعت کلاک بالاتر باشد، اما ما بیشتر به فرکانس‌های متغیر علاقه نشان دادیم. سرعت در ۲.۲۳ گیگاهرتز محدود شده است و اگرچه براساس آن‌چیزی که از GPU لازم است کاهش یابد، این میزان در ۸۰۰ مگاهرتز قفل شده و پلی‌استیشن ۴ می‌تواند برای تامین کلاک ساعت خود، بار کاری متفاوتی داشته باشد. بازی‌های با تقاضای بیشتر می‌توانند به قدرت بیشتری نیاز داشته باشند، اما سرعت همواره روی ۸۰۰ مگاهرتز باقی می‌ماند.

برای نسل بعدی، قدرت ثابت و کلاک ساعت متغیر خواهد بود. در افشاگری فنی پلی‌استیشن ۵، معمار سیستم آقای مارک سرنی، توضیح داده است که چرا چنین اتفاقی رخ داده است. او اظهار داشته است که یک هسته‌ی گرافیکی با تعداد ۳۶ واحد CU که با سرعت ۱ گیگاهرتز کار می‌کند، همان تعداد ترافلاپسی را تولید خواهد کرد که یک هسته با تعداد واحد ۴۸ CU با سرعت ۷۵۰ مگاهرتز تولید می‌کند و این میزان در هر دو برابر با ۴.۶ ترافلاپس است. اما عملکرد اجرای بازی‌ها یقینا یکسان نخواهد بود.

پی اس فایو و پی اس فور

خلاصه

ایده‌ کلی روی این بوده است که سرعت کلاک بالاتر همواره بهتر است و این موضوع به تعداد CU های بیشتر ارتباطی ندارد، چرا که واحدهای کندتر و اضافی برای محاسبه وزن خود، کار محاسباتی کاری را نمی‌توانند داشته باشند. با اجازه دادن به فرکانس متغیر در چنین سیستمی، واحد گرافیکی کنسول PS5 می‌تواند سرعت کلاک بسیار بالاتر از حد انتظاری را به دست آورد. البته این موضوع به شرطی است که فرکانس بالاتر همراه با بودجه‌ توان سیستم نیز پشتیبانی شود.

تاکنون، ما گرافیک پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۵ را روی اعداد خام مقایسه کرده‌ایم، اما این معماری مدرن‌تر، سیستم قبلی را در نظر نمی‌گیرد. هریک از واحدهای CU که در پلی‌استیشن ۵ استفاده شده است، تقریبا ۶۰ درصد ترانزیستور بیشتری نسبت به تعداد واحدهای CU در پلی‌استیشن ۴ دارد. همان‌طور که سرنی در سخنرانی خود به آن اشاره کرده بود، این بدان معنی است که تعداد ۳۶ واحد CU که در پلی‌استیشن ۵ وجود دارد، عملکرد مشابهی را در پلی‌استیشن ۴ با تعداد ۵۸ واحد CU خواهد داشت.

به‌طور خلاصه، در مقایسه بین پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 می‌توان گفت که توانایی‌های گرافیکی پلی‌استیشن ۵، بسیار چشم‌گیرتر از پلی‌استیشن ۴ است. پردازنده گرافیکی پلی‌استیشن ۵ هسته‌های بیشتری خواهد داشت و هسته‌های آن سریع‌تر و کارآمدتر کار خواهند کرد.

ادامه دارد…

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *