بلاگ

کنسول پلی استیشن 5 اسلیم چیست؟

 

پلی استیشن 5 اسلیم نسخه جدید ps5 خواهد بود که به زودی عرضه و وارد بازار می‌شود. از اولین باری که پلی استیشن 5 معرفی شده، حدودا چند سال گذشته است. به همین دلیل است که برخی شایعات در مورد معرفی نسخه‌ای جذاب با ظاهری باریک به گوش می‌رسد. شاید ارائه این نسخه اشتیاق گیمرها را برای بازی با پلی استیشن و نصب بازی پی اس فایو بسیار بیشتر کند. این نسخه نیز همان روند مرسوم کلیه پلی استیشن ها را خواهد گذراند و با توجه به اینکه تا به امروز، PS5 بزرگترین کنسولی است که سونی طراحی و عرضه کرده، بنابراین احتمالا پلی استیشن 5 اسلیم نمی‌تواند به زودی وارد بازار شود.

ابتدا بیایید کمی مرور داشته باشیم؛ شرکت سونی در سال 2019 از کنسول پلی استیشن 5 رونمایی کرد و از همان زمان شوق و اشتیاق زیادی را در دل دوستداران بازی‌های ویدیویی به‌وجود آورد. این کمپانی بالاخره در تاریخ 12 نوامبر سال 2020 این کنسول را منتشر کرد و به انتظارات پایان داد. این کنسول نماینده‌ نسل نهم کمپانی سونی است و توانست با نوآوری‌های خود توقعات بسیاری از کاربران را برآورده کند.

 

زمان عرضه پلی استیشن 5 اسلیم

تا زمان نگارش این مطلب، هنوز هیچ تاریخ انتشار رسمی برای عرضه این کنسول، از سوی سونی اعلام نشده است. در واقع سونی حتی تایید نکرده است که پلی استیشن 5 اسلیم را عرضه خواهد کرد. اما، از آنجا که الگوی PS5 Slim  از زمان راه اندازی اولین پلی استیشن پدیدار شد، احتمال انتشار این نسخه رو به افزایش خواهد بود.

Insider Gaming که رسانه‌ای رسمی در مورد دنیای بازی‌ها است،  گزارش کرده که شرکت سونی در حال کار بر روی یک PS5 باریک با یک درایو دیسک جداشدنی است و همچنین پلی استیشن 5 اسلیم در حدود سپتامبر 2023 عرضه خواهد شد،این بدان معنی است که پی اس 5 اسلیم واقعاً به زودی رونمایی خواهد شد. این تنها یک گزارش از سوی Insider Gaming است.

پی اس فایو اسلیم

 

در چند نسل گذشته، سونی تمایل داشت نسخه Slim را حدود 3 تا 4 سال پس از ظاهر شدن کنسول اولیه معرفی کند. ما همچنین شاهد معرفی یک مدل حرفه‌ای از کنسول پلی استیشن 4 بودیم که تقریباً همزمان با PS4 Slim  عرضه شد، یعنی  PS4 pro . شایعاتی در مورد عرضه پلی استیشن 5 پرو در سال جاری میلادی یا سال بعد میلادی خواهیم بود. پس با انتشار این شایعه به نظر می‌رسد که در زمان معرفی PS5 pro شاهد شکست پلی‌ استیشن 5 اسلیم باشیم. اما تصور Insider Gaming این است که پی اس 5 پرو در سال آینده، مدتی پس از PS5 Slim عرضه خواهد شد.

میزان قیمت PS5 Slim

برای بررسی قیمت این مدل کنسول، باید بگوییم که احتمالا مدل‌های اسلیم در کنار ابعاد کوچک‌تر، احتمالا قیمت پایین‌تری هم خواهند داشت. انواع مدل‌های پلی استیشن 4، به ترتیب زیر قیمت داشتند:

  1. پلی استیشن 4 : 399 دلار / 349 پوند / 399 یورو (قیمت راه‌اندازی)
  2. پلی استیشن 4 پرو : 399 دلار / 349 پوند / 399 یورو
  3. پلی استیشن 4 اسلیم : 299 دلار / 259 پوند / 299 یورو

با توجه به این موارد و دقت در تجربه پلی استیشن 4، هنگامی که مدل Pro  این کنسول وارد بازار شد، امتیاز قیمت را از پلی استیشن 4 اصلی گرفت و همچنین با عرضه PS4 Slim،  کاهش قیمت موثر 100 دلار / 100 پوند / 100 یورو را شاهد بودیم.

اگر سونی قصد داشته باشد در پلی استیشن 5 هم همین کار را با مدل‌های PS5 Pro و پلی استیشن 5 اسلیم تکرار کند، احتمالا میزان قیمت شبیه به این موارد باشند:

  1. پلی استیشن 5 : 499 دلار / 449 پوند / 499 یورو
  2. پلی استیشن 5 پرو : 499 دلار / 449 پوند / 499 یورو
  3. پلی استیشن 5 اسلیم : 399 دلار / 349 پوند / 399 یورو

با این حال، مدل دیگری نیز در سری PS5 وجود خواهد داشت. مدلی که به شکل کنسول‌های پلی استیشن 5 دیجیتال که درایو فیزیکی را برای دیسک‌های بازی را حذف می‌کند. اما از طرفی ارزان‌تر بوده و احتمالا با قیمت 399 دلار / 359 پوند / 399 یورو عرضه خواهد شد.

سونی نسخه دیجیتالی PS4 را عرضه و منتشر نکرد، اما با توجه به اینکه دانلودهای دیجیتالی در این نسل بسیار رایج است، احتمال بیشتری وجود دارد که این نسخه هم در پی اس 5 بتواند ظاهر شود. این که آیا مدل دیجیتالی همان نوع کاهش نرخ قیمت را خواهد داشت یا نه، چالش بزرگی خواهد بود. اما ما مطمئناً دوست داریم این نسخه را مشاهده کنیم.

پلی استیشن 5 اسلیم

مشخصات و ویژگی های پلی استیشن 5 اسلیم

همانند پلی استیشن 4 و پی اس 4 اسلیم، شانس بسیار زیادی وجود دارد که پلی استیشن 5 اسلیم هم از نظر ویژگی‌ها و مشخصات دقیقاً مشابه برادر بزرگتر خود شود. در نسل قبلی، شاهد بودیم که نوع کوچک‌تر به دلیل محدودیت‌های اندازه AUX و Optical چند پورت را از دست داد و به همراه نداشت، اما به غیر از این مورد، در عمل، عملکرد مشابهی را از خود نشان دادند.

سونی راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری انرژی نسخه جدیدتر ارائه داد که به منبع تغذیه کوچک‌تر و در نتیجه پوشش فشرده‌تر ختم می‌شد. بنابراین ممکن است شاهد این تغییر در PS5 Slim هم باشیم. از یاد نبریم که تغییر اصلی پی اس 5 اسلیم به احتمال به ظاهر آن برگشته و شاهد رونمایی از یک کنسول جذاب و زیبا خواهیم بود.

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، پی اس 5 از نظر اندازه بزرگ بوده و طراحی آن از جذابیت فوق‌العاده ای برخوردار نیست، چون زیبایی رنگ سفید و مدرن در خانه‌های همه افراد به خوبی خود را نشان نمی‌دهد، به خصوص وقتی دستگاهی به این بزرگی و با این ابعاد باشد.

 

یک پیشنهاد

گزارش Insider Gaming ادعا می‌کند که این امر تا حدی با جدا کردن درایو دیسک کنسول، متصل شدن به کنسول از طریق یک درگاه USB-C اضافی در قسمت پشت (و همچنین در صورت نیاز به جایگزینی به صورت جداگانه فروخته می‌شود) محقق خواهد شد.

کلام آخر

در نهایت سوالی که می‌توان مطرح کرد این است که آیا نسخه پلی استیشن 5 اسلیم سخت‌افزاری دقیقاً مشابه PS5 Digital فعلی است با این تفاوت که دارای یک درایو دیسک خارجی اختیاری است، یا اینکه سونی آن را دوباره کوچک‌تر از آن مدل عرضه خواهد کرد؟

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *