بلاگ

مقایسه دسته بازی ps5 با ps4

دسته بازی ps5

دسته‌ بازی ps5 جزء مهم‌ترین اجزاء پی اس فایو به شمار می‌آید. به خاطر اینکه کنترل بازی با دسته بازی صورت می‌گیرد. دسته‌های کنسول‌های بازی از ابتدا تا به امروز در حال تغییر و به نوعی بهتر شدن است. مثلاً مایکروسافت با طراحی دسته بازی Xbox 360 برای کنسول ایکس باکس توانست خریداران زیادی در این بازی پیدا کند. شرکت سونی هم با طراحی دسته‌های به روزتر باعث شده بازیکنان Ps تجربه بهتری از بازی‌های خود داشته باشند. یک بازیکن پس از نصب بازی ps5 در قم و سایر شهرها به سراغ دسته بازی ps5‌ می‌رود. این دسته در مقایسه با دسته قدیمی‌تر تغییرات زیادی کرده است. در این مقاله قصد داریم به مقایسه دسته بازی ps5 با دسته قدیمی‌تر آن یعنی DualShok 4 بپردازیم. اینکه چه ویژگی‌هایی آن را برای بازیکن جذاب تر کرده است در ادامه مقاله آمده است. با ما همراه باشید.

 

تغییر دسته‌های بازی شرکت سونی

دسته‌های بازی پلی استیشن تا نسخه سوم آن چندان تغییری نکرد. به طوری که اگر این دسته‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دادند به سختی می‌توانستند متوجه تفاوت آنها شوند.  دسته بازی  ps3 چندان فرقی با دسته‌های قبلی خود نداشت. این دسته بسیار ساده بود و حتی نیازهای کنسول ps3 را به خوبی نمی‌توانست برآورده کند. پس از پیشرفت در کنسول‌های بازی، دسته ps4 یا همان DualShok 4 طراحی و وارد بازار شد. این دسته با مجهز شدن به دکمه‌های جدیدی مثل Share، لایت بار و تاچ پد نسبت به دسته‌های قدیمی‌تر مدرن بودن خود را ثابت کرد.  همچنین قالب ظاهری این دسته تغییر کرد و به اصطلاح، خوش‌دست شد. این ویژگی هم او را نسبت به دسته‌ ps3 و دسته‌های قدیمی‌تر منحصر به فرد کرد. پس از طراحی پلی استیشن 5، سونی به فکر افتاد تا انقلابی در جهت ساخت دسته‌های خود به پا کند. به همین خاطر تغییرات بسیار زیادی در ساخت دسته‌ها ایجاد کرد و حتی نام آن را به طور کامل تغییر داد. از این رو دسته DualSense طراحی شد و جایگزین DualShock4 پرطرفدار گردید. DualSense آخرین طراحی سونی تا به امروز است.

دسته های بازی ps

DualShock 4 چرا کنار گذاشته شد؟

همان‌طور که گفتیم دسته بازی پی اس فور تغییرات خوبی نسبت به دسته‌های قبلی خود داشت. مثلاً صفحه آن قابلیت لمسی داشت (تاچ پد). یا اینکه دکمه‌ای روی آن داشت که قابلیت به اشتراک‌گذاری محتوا را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کرد (دکمه Share). اما باز هم بدنه اصلی این دسته همچون‌ دسته‌های قدیمی بود. این طراحی مشکلات خاص خود را داشت. همچنین باتری دسته چندان عالی نبود.

از ویژگی‌های مثبت دسته پی اس فور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دکمه Share

اسپیکرهای درون دسته

تاچ پد (صفحه لمسی)

لایت بار که در بعضی از بازی‌های به کار می‌رفت.

 

از ویژگی‌های منفی دسته پی اس فور موارد زیر را می‌توان نام برد:

لایت بار که ویژگی مثبت این دسته بود باتری زیادی مصرف می‌کرد.

محل قرارگیری دکمه‌ها و قالب دسته

استفاده از  USB برای شارژ دسته

 

DualSense چرا جایگزین شد؟

سونی تصمیم گرفت یک انقلاب بزرگ در ساخت دسته‌های بازی خود به پا کند. انقلابی که باعث شد حتی نام دسته جدید تغییر کند و نام DualShock5 را به خود نگیرد.

ویژگی‌های مثبت دسته بازی ps5 شامل موارد زیر است:

میکروفون درون دسته بازی

برطرف کردن مشکل لایت بار و محل قرارگیری جدید آن

برطرف کردن مشکل و شکل ظاهری تریگرها

ایجاد تریگرهای هوشمند

استفاده از USB-C برای شارژ دسته

 

ویژگی‌های منفی دسته بازی ps5 :

محل قرارگیری دکمه‌ها و قالب دسته

مسلم است که دسته بازی ps5 ویژگی‌های منفی DualShock 4 را تا جایی که توانسته برطرف کرده است. باید منتظر بمانیم تا ببینیم سونی در آینده چه تغییرات شگفت‌انگیزی در این دسته ایجاد خواهد کرد.

 

دسته بازی پی اس فایو

مقایسه دو رقیب سرسخت

بین دسته بازی ps5 و دسته xbox one مقایسه‌های زیادی می‌شود. این مقایسه‌ها به خاطر طراحی ظاهری دسته پی اس فایو است. این طراحی جدید دسته و بدنه، او را از دیگر دسته‌های بازی شرکت سونی متمایز کرده است. به طوری که می‌توان گفت سونی مهم‌ترین تغییرات خود را روی این دسته ایجاد کرده است. اگر یک دسته راحت و خوش‌دست نباشد چندان مهم نیست که ویژگی‌های مفید و خوبی داشته باشد. پس می‌توان گفت مهم‌ترین امتیاز یک دسته بازی، خوش‌دست بودن آن است. در دسته DualSense (دسته بازی پی اس فایو)، به دلیل تغییرات ایجاد شده روی تریگرها، سونی مجبور شد شکل دسته را تغییر بدهد. از طرفی شرکت سونی تلاش داشت که شکل ظاهری دسته چندان تغییری نکند. از این رو DualSense با تریگرهای بزرگتر و بهتر و با حفظ تعادل کلی دسته جایگزین DualShock 4‌ شد.

 

دلایل بهتر بودن دسته بازی ps5 نسبت به دسته ps4

دو ویژگی بارز DualSense باعث شد که این دسته جایگزین خوبی برای DualShock 4 شود.

تریگرها

با اینکه در دسته DualShock 4 تریگرها اجزاء کاملاً معمولی بودند اما این حسگرها در DualSense ارتقا پیدا کرد. با توجه به هر بازی این بخش عملکرد متفاوتی از خودش نشان می‌داد. مثلاً در دسته‌های قدیمی، وقتی شخص در بازی مشغول تیرباران کردن بود دسته بازی می‌لرزید. این لرزش به خاطر منتقل کردن حس و حال بازی به بازیکن بود. اما شدت لرزش همیشه به یک اندازه بود. وقتی در دسته بازی ps5 تریگرها هوشمند شدند شدت لرزش را تغییر دادند و با توجه به بازی شدت لرزش کمتر و بیشتر می‌شد. از این رو هنگام بازی با دسته پی اس فایو هیجان بیشتری را تجربه خواهید کرد.

دسته بازی ps5

لایت بار و محل قرارگیری آن

لایت بار یک ایده جالب از طرف شرکت سونی بود. با ارائه این ایده قصد داشت که بازیکنان بازی بهتری را تجربه کنند. اما سازندگان بازی ها جندان از آن استقبال نکردند. از این رو به جای یک ویژگی خوب به یک ویژگی آزاردهنده تبدیل شد. لایت بار در هنگام بازی نور اضافی ایجاد می‌کرد که هم آزاردهنده بود و هم باعث می‌شد باتری زود تمام شود. بازیکنان هم این امکان را نداشتند که آن را خاموش کنند.

با این حال سونی اصرار داشت که این ایده را در دسته بازی خود حفظ کند. بنابراین تصمیم گرفت تغییرانی در آن ایجاد کند. محل قرارگیری آن را بهتر و کوچک تر کرد و آن را در زیر صفحه لمسی دسته قرار داد. همچنین مصرف باتری آن هم بسیار بهتر از گذشته شد. از این رو در دسته بازی ps5 با اینکه هنوز بازیکنان نمی‌توانند این دکمه را به طور کامل خاموش کنند اما دیگر لایت بار یک ویژگی آزاردهنده برایشان نیست.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *