بلاگ

بررسی تفاوت های پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4/قسمت دوم

پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 دو کنسول بازی شرکت سونی هستند. در مورد این دو کنسول پرطرفدار باید بدانیم که در پی اس 5 از خصوصیات فنی تا جزئیات مشاهده‌شده در طراحی آن، تمامی موارد مناسب هستند و علاوه بر آن، بازی‌های اجراشده روی این کنسول هم به دلیل کیفیت، بهانه لازم برای خرید آن و نصب بازی پی اس فایو را برای کاربران ایجاد می‌کند.

در ادامه تصمیم داریم درباره کنسول پلی استیشن 5 را کمی بیشتر بررسی کرده و ببینیم که از مقایسه‌ پلی‌استیشن 5 و پلی‌استیشن 4 چه چیزهایی به دست خواهیم آورد.

 

رزولوشن در پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4

از تفاوت‌های میان پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 می‌توان به رزولوشن اشاره کرد. با پلی‌استیشن ۵ رزولوشنی را در بازی‌ها تجربه خواهید کرد که احتمالا تاکنون ندیده‌اید. با PS5 می‌توانید خروجی 4K تا 8K را در ۱۲۰ هرتز داشته باشید و هر دوی این کیفیت‌ها را با نرخ تازه‌سازی متغیر که توسط HDMI 2.1 تعیین می‌شود، خواهید داشت. در مقابل، پلی‌استیشن ۴ پایه می‌تواند رزولوشن 1080p  را تولید کند که اغلب براساس میزان مصرف انرژی، وضوح تصویر را کاهش داده و پلی‌استیشن ۴ پرو نیز می‌تواند رزولوشن 4K را تولید کند.

پی اس فایو

 

سونی از خروجی HDMI 2.1 به‌عنوان یک فناوری آینده‌نگرانه استفاده کرده و حتی اگر اکثر تلویزیون‌ها نتوانند از پورت HDMI 2.1 در چنین زمانی بهره ببرند، باز هم بُرد برای سونی خواهد بود. استاندارد جدید از وضوح و نرخ فریم بالاتر پشتیبانی می‌کند، اما این محدودیت‌های بالایی برای سال‌های آینده نخواهد بود. در پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 برای بازی‌های مهم‌تر، HDMI 2.1  می‌تواند نرخ تازه‌سازی متغیر پشتیبانی کند و چنین موضوعی سبب می‌شود که پارگی صفحه وجود نداشته باشد.

با ورود به نسل بعدی کنسول‌ها بعد از پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4، ما گمان می‌کنیم که وضوح تصویر یکی از فاکتورهای اصلی در بازاریابی باشد. چرا که مایکروسافت و سونی قبلا این فشار را به بازار آورده بودند که کنسول‌ها قادر به اجرای بازی‌ها در رزولوشن 8K است. اگرچه چنین موضوعی صحت دارد و هیجان بالایی را در بین مخاطبین ایجاد می‌کند، اما این لزوما بدین معنا نیست که شما می‌توانید بازی‌ها را با کیفیت 8K تجربه کنید.

نمایشگرهای 8K احتمالا در اواخر چرخه‌ی حیات پلی‌استیشن ۵ رایج خواهند شد و این موضوع یک ضربه به بازیکنان تلقی می‌شود. در حال حاضر، تمرکز اصلی کنسول‌های بازی پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 روی اجرای بازی‌ها در کیفیت 4K است. معامله‌ی بزرگی که پلی‌استیشن ۵ انجام می‌دهد، پشتیبانی از نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی است، چرا که در حال حاضر، تعداد زیادی از این نوع تلویزیون‌ها مانیتورها وجود دارد که از نرخ تازه‌سازی 4K و بالاتر پشتیبانی می‌کنند. با فرض اینکه GPU کنسول بتواند قدرت لازم برای ارائه نرخ ۶۰ فریم در ثانیه و بالاتر را داشته باشد، شما حتما باید از تلویزیونی با نرخ تازه‌سازی بالا برای پلی‌استیشن ۵ خود استفاده کنید.

 

قیمت دو کنسول مختلف پلی استیشن

بین پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4، پلی‌استیشن ۵ با داشتن مشخصات بهبودیافته و استفاده از حافظه‌  SSD، منطقی است که قیمت بالاتری نسبت به پلی‌استیشن ۴ داشته باشد. نسخه‌ استاندارد این محصول ۴۹۹.۹۹ دلار قیمت دارد و این در حالی است که نسخه‌ دیجیتالی نیز برچسب قیمت ۳۹۹.۹۹ دلاری را دریافت کرده است.

با توجه به سرعت پلی‌استیشن ۵ و چنین واقعیتی که ۹۹ درصد از بازی‌های پلی‌استیشن ۴ شما را پشتیبانی می‌کند، ارزش پرداخت این هزینه را هر کارشناسی تایید خواهد کرد. اگر بین پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4، پلی‌استیشن ۵ را خریداری کنید، در واقع دیگر نیازی هم به پلی‌استیشن ۴ نخواهید داشت.

ps5

 

جالب اینجاست که قیمت پلی‌استیشن ۴ خیلی هم کمتر از پلی‌استیشن ۵ نیست. در حال حاضر، شما می‌توانید یک مدل پلی‌استیشن ۴ اسلیم را با یک ترابایت حافظه، با قیمتی حدود ۲۹۹.۹۹ دلار و پلی‌استیشن ۴ پرو یک ترابایتی را نیز با قیمت ۳۹۹.۹۹ دلار تهیه کنید. با این حساب بین پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 چندان تفاوت قیمت وجود ندارد.

در چنین شرایطی، شما همچنان می‌توانید خرید یک پلی‌استیشن ۵ را در نظر داشته باشید، چرا که تقریبا همه‌ کارهای پلی‌استیشن ۴ را انجام می‌دهد و حتی امکانات بیشتری برایتان خواهد داشت. شاید برای شما تعجب‌آور باشد که تفاوت جزئی میان این دو کنسول پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 را مشاهده کنید، اما با توجه به فضای فعلی بازی‌های ویدیویی، تولید کنندگان کنسول باید با قیمت خود رقابت داشته باشند.

 

فضای ذخیره سازی

از تفاوت های پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 می‌توان به فضای ذخیره‌سازی اشاره کرد. پلی‌استیشن ۵ ظرفیت ذخیره‌سازی ارائه‌شده در پلی‌استیشن ۴ و پلی‌استیشن ۴ پرو را ارتقا نداده است. اگر هنوز هم پلی‌استیشن ۴ اصلی خود را نگه دارید، فضای بیشتری خواهید داشت. مدل پایه PS4 دارای فضای ذخیره‌سازی ۵۰۰ گیگابایتی بوده و پلی‌استیشن ۵ نیز از فضای ۸۲۵ گیگابایتی استفاده می‌کند. کسانی که مدل پلی‌استیشن ۴ اسلیم یا پرو را خریداری کرده‌اند، در حقیقت هنگام خرید کنسول نسل جدید، کاهش ۱۷۵ گیگابایتی در حافظه‌ی فعلی خودشان را خواهند دید.

 

عملکرد

اصلی‌ترین تفاوت های پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4، عملکرد است. پلی‌استیشن ۵ از یک حافظه‌ SSD سفارشی‌سازی شده همراه با پهنای باند ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه‌ای استفاده می‌کند. محیط ذخیره‌سازی جدید سونی به‌طور خاص برای پلی‌استیشن ۵ ساخته شده و به آن امکان می‌دهد که ارتباط موثرتری با معماری پلی‌استیشن ۵ داشته باشد. به‌همین دلیل هم ظرفیت ۸۲۵ گیگابایتی در ابتدا ممکن است که برایتان عجیب به نظر برسد.

حتی یک SSD اکسترنال نیز عملکرد سریع‌تری نسبت به هارد دیسک PS4 دارد. این کنسول از سیستم قدیمی‌تر دیسک مکانیکی با ۵۴۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند. پلی‌استیشن ۵، فراتر از بهره‌مندی از یک فضای ذخیره‌سازی مبتنی بر فلش، می‌تواند یک کنترلر SSD جدید را نیز در اختیار شما قرار دهد. این کنترلر از سیستم رفع فشار سخت‌افزاری برای ZLIB پشتیبانی می‌کند و مهم‌تر از همه، با فناوری Oodle Kraken ساخته شده است.

بازی ps5

Kraken چیست؟

Kraken الگوریتم جدید فشرده‌سازی است که از ابزار RAD Game استفاده می‌کند و می‌تواند فایل‌های کوچک‌تر از ZLIB را فشرده کند و همچنین سریع‌تر از حالت فشرده سازی خارجی است.  در عمل، این بدان معنی است که فایل‌های بازی می‌توانند از طریق ماژول‌های فلش خوانده شده و از حالت فشرده نیز خارج شوند. بنابراین سرعت بسیار بیشتری نسبت به پلی‌استیشن ۴ در سیستم تغذیه خواهند شد. این مورد هم از تفاوت های پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 به حساب می‌آید.

 

حرف نهایی

کاربران فعلی پلی‌استیشن ۴، قبلا نیز از این سیستم استفاده کرده‌اند، چرا که بازی‌های اخیری مانند Marvel’s Spider-Man و Star Wars Jedi: Fallen Order براساس آن‌چیزی که بازیکنان به‌طور فعال مشاهده کرده‌اند، ارائه شده و داده‌های اضافی از دنیای بازی دانلود شده است.

در چنین مرحله‌ای، توسعه دهندگان مجبور می‌شوند که حداقل برخی از سیستم دارایی را در بازی قرار دهند، چرا که هارد دیسک پلی‌استیشن ۴ به اندازه کافی سریع نیست تا بتواند داد‌ه‌های لازم را به موقع ارائه دهد.

بازی‌ها با SSD جدید می‌توانند سریع‌تر دانلود شوند و این نکته‌ بسیار واضحی است، اما توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند در نمایش دارایی‌ها آزادی عمل بیشتری داشته باشند. از آن‌جایی که فضای ذخیره سازی پلی‌استیشن ۵ به‌همراه سرعتی که دارد، سریع‌تر است، فایل‌های بازی را می‌تواند از دستگاه ذخیره‌سازی خود خوانده و طی چند میلی ثانیه به سیستم تحویل دهد. این موضوع در زمینه نمایش دارایی بازی نیز امکانات بسیار بهتری در اختیار سیستم خواهد گذاشت.

در پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4، بزرگ‌ترین محدودیتی که وجود دارد، ظرفیت است که خوشبختانه پلی‌استیشن ۵ می‌تواند راه‌حل مناسبی برای آن داشته باشد. همانند پلی‌استیشن ۴، شما می‌توانید فضای ذخیره‌سازی پلی‌استیشن ۵ خود را با هارد اکسترنال افزایش دهید. به جای اینکه تنها به هارد دیسک ۲.۵ اینچی این محصول متکی باشید، می‌توانید یک SSD جدید برای کنسول جدید خود خریداری کنید.

در مقایسه با  PS4، شما با خرید یک SSD جدید، می‌توانید بیش از یک درایو مکانیکی ۲.۵ اینچی و حتی SSD های استاندارد ساتا، افزایش چشم‌گیری در عملکرد خود داشته باشید. ماهیت این موضوع در دو کنسول تفاوت چندانی ندارد. قبل از اینکه ظرفیت پلی‌استیشن ۵ خود را گسترش دهید، ابتدا باید منتظر بمانید که درایوهای مبتنی بر PCI-e 4.0 وارد بازار شوند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *