بلاگ

پی اس فایو دیجیتالی یا معمولی (دیسک خور)؛ کدام بهتر است؟

تفاوت ps5 دیجیتال با معمولی

تفاوت ps5 دیجیتال با معمولی چند مورد است. پی اس فایو دیجیتالی و دیسک خور دو مدل از مدل‌های کنسول بازی ps5 است که توسط شرکت سونی ارائه شده است. در سال‌های اخیر پلی استیشن 5 طرفداران زیادی به خود جلب کرده و باعث شده بسیاری افراد به دنبال خرید و نصب بازی پی اس فایو باشند. برای داشتن یک انتخاب عاقلانه در خرید، بهتر است ابتدا در مورد آن محصول اطلاعات لازم و ضروری کسب کرد. کسی که به دنبال خرید دستگاه ps5 است باید ابتدا بداند که این دستگاه در دو مدل پی اس فایو دیجیتالی و دیسک خور یا همان استاندارد در بازار موجود است. حال برای انتخاب درست و دقیق باید بدانید چه تفاوت‌هایی بین این دو نوع مدل پلی استیشن وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت ps5 دیجیتال با معمولی بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

تفاوت‌ ps5 دیجیتال با معمولی (دیسک خور)

این دو مدل پلی استیشن 5 در بعضی ویژگی‌ها کاملاً شبیه به هم طراحی شده‌اند. مثلاً هر دو دارای ریز پردازنده (CPU)، حافظه رم، SSD و گرافیک مشابه هستند. لذا از این جهات فرقی نمی‌کند کدام مدل را خریداری کنید. اما یک سری تفاوت‌هایی در این دو مدل پی اس فایو دیجیتالی و دیسک خور وجود دارد که در هنگام خرید باید به آن دقت داشت. به مجموعه تفاوت ps5 دیجیال با معمولی در ادامه پرداخته می‌شود.

  • داشتن دیسک درایو

همان‌طور که از نام مدل ps5 دیسک‌خور مشخص است این مدل دارای دیسک درایو است. این ویژگی، مهم‌ترین تفاوت ps5 دیجیتال با معمولی است.  پلی استیشن 5 در مدل دیجیتالی قسمتی به نام دیسک‌خوان ندارد و نصب بازی در آن کاملاً به صورت دیجیتالی است. یعنی برای نصب هر بازی باید به اینترنت وصل بود و به صورت آنلاین، بازی‌ها را نصب کرد. البته در این مدل می‌توان مستقیماً بازی مورد نظر را به حافظه دستگاه منتقل کرد و از آن طریق به انجام بازی مشغول شد. اما در مدل استاندارد یا همان دیسک خور، بازی‌ها از طریق دیسک نصب می‌شوند و برای نصب بازی‌ها در آن دیگر نیازی به آنلاین بودن و اینترنت نیست.

 

مدل دیسک خور ps5

 

  • قیمت مدل‌های استاندارد و دیجیتالی

یکی دیگر از تفاوت ps5 دیجیتال و معمولی (دیسک خور)، تفاوت در قیمت آنها است. قیمت ps5 مانند هر محصول دیگری برای خریدار (در کنار سایر ویژگی‌ها) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دو مدل پلی استیشن 5 دارای اختلاف قیمت هستند. برای کسانی که به دنبال قیمت پایین‌تر برای خرید دستگاه پی اس فایو هستند  مدل دیجیتالی پیشنهاد می‌شود. بسیاری از خریداران وقتی اقدام به خرید ps5 می‌کنند مدل دیجیتالی را به خاطر قیمت پایین‌تر انتخاب می‌کنند. اما هستند کسانی که قیمت کنسول بازی ps5 چندان برایشان مهم نیست. و با توجه به ویژگی‌های دو مدل پی اس فایو دیجیتالی و دیسک‌ خور، مدل مورد نیاز خودشان را انتخاب و خریداری می‌کنند.

  • ظاهر دستگاه پی اس فایو

از دیگر تفاوت ps5 دیجیتال با معمولی قسمت دیسک‌خوان است. مدل دیسک خور (استاندارد) دارای قسمتی به نام دیسک‌خوان است و مدل دیجیتالی چنین قسمتی را ندارد. بنابراین از دیگر فرق پی اس فایو دیجیتال با معمولی می‌توان به ظاهر آنها اشاره کرد. در مدل استاندارد برای قرار دادن دیسک درایو قسمتی به نام دیسک‌خوان وجود دارد که دارای برآمدگی روی دستگاه است. در حالی که در مدل پلی استیشن دیجیتالی به خاطر نداشتن قسمت دیسک‌خوان، قسمت برآمدگی وجود ندارد و کاملاً صاف و متقارن است.

 

معرفی مزایای ps5 دیجیتالی

پی اس فایو دیجیتالی و دیسک‌ خور هر کدام دارای ویژگی‌های مربوط به خود هستند. تفاوت ps5 دیجیتال با معمولی داشتن یک سری مزیت‌ها است. مدل دیجیتالی دارای مزیت‌هایی نسبت به مدل دیسک‌خور است. همین مزیت‌ها باعث می‌شود عده‌ای مستقیماً سراغ خرید این مدل پلی استیشن بروند. در ادامه به معرفی این مزایا می‌پردازیم.

  • از آنجایی که در این نوع مدل، قسمتی به نام دیسک‌خوان وجود ندارد شما نیازی به خرید دیسک‌های بازی ندارید. از این رو برای نصب بازی مستقیماً اینترنتی و به صورت دیجیتالی اقدام می‌کنید. بنابراین نگرانی بابت خراب شدن قسمت دیسک‌خوان و دیسک‌ درایوهای خود ندارید.
  • از دیگر مزیت دستگاه PS5 دیجیتالی نسبت به مدل استاندارد وزن آن است. مدل دیجیتالی وزن کمتری نسبت به مدل پی اس فایو استاندارد دارد. دلیل آن هم کاملاً مشخص است. چون قسمت اضافی به نام دیسک‌خوان ندارد و بازی‌ها به صورت آنلاین بر آن نصب می‌شوند.
  • از مهم‌ترین ویژگی نسخه دیجیتالی که خرید آن را نسبت به مدل دیسک‌خور بیشتر کرده است هزینه آن است. با توجه به اینکه این مدل دارای قسمت دیسک‌خور نیست بنابراین هزینه کمتری نسبت به مدل استاندارد دارد. همین قیمت پایین‌تر آن را برای خریداران محبوب تر کرده است.
  • از آنجایی که مدل دیجیتالی قسمت دیسک خوان ندارد دارای ظاهری زیبا و متقارن است. این ویژگی هم از دیگر مزایای نسخه دیجیتالی نسبت به مدل دیسک‌خور محسوب می‌شود.

 

مزایای PS5 دیسک خور (استاندارد)

پی اس فایو دیجیتالی و دیسک خور هر کدام مزایای مختص خود را دارند. نسخه دیسک‌خور هم نسبت به نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 دارای مزایای منحصر به فرد است. مزایایی که عده‌ای از خریداران با توجه به آنها، مستقیماً به سراغ خرید پی اس فایو استاندارد می‌روند شامل موارد زیر است:

  • از آنجایی که برای بازی با این نوع دستگاه، باید دیسک بازی‌ها را جدا خریداری کرد، می‌توانید دیسک‌ها را به دیگران بفروشید و یا به صورت امانت در اختیار اطرافیان‌تان قرار دهید.
  • با خرید دیسک‌های بازی می‌توانید به مدت طولانی از آنها نگه‌داری کنید و آنها را برای خود داشته باشید.
  • مدل PS5 دیسک خور برای افرادی مناسب است که خرید دیسک را به دانلود بازی‌ها و نصب از طریق اینترنت ترجیح می‌دهند.
  • دیسک درایو در این مدل، این امکان را به استفاده‌کننده‌ها می‌دهد که از آن به عنوان پخش‌کننده بلوری 4K استفاده کنند.

 

پی اس فایو دیجیتالی

پی اس فایو دیجیتال و دیسک خور ، کدامیک برای خرید مناسب‌تر است؟

از آنجایی که هر کدام از دو مدل پی اس فایو دیجیتال و دیسک خور دارای مزایای مربوط به خود است نمی‌توان به طور قطعی گفت کدام بهتر است. این که کدام یک را بهتر بدانید به انتخاب شما بستگی دارد. شما می‌توانید با توجه به تفاوت ps5 دیجیتال با معمولی و بررسی مزایا و ویژگی‌های هر یک، نسخه مورد نظر خود را انتخاب آن را خریداری کنید. با در نظر داشتن یک سری موارد می‌توان انتخاب بهتری بین این دو مدل داشت.

  1. داشتن سرعت اینترنت

از آنجایی که در نسخه دیجیتالی برای نصب بازی‌ها باید آنها را دانلود کرد نیاز به اینترنت با سرعت بالا دارید. بعضی مناطق مشکل ضعیف بودن اینترنت را دارند. بنابراین دانلود بازی‌ها در آن مناطق بسیار وقت‌گیر و خسته‌کننده است. از این رو در این مناطق خرید نسخه دیسک‌خور مناسب‌تر است. چرا که نصب بازی روی دیسک با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

  1. حجم اینترنت

بعضی بازی‌ها برای دانلود حجم زیادی از اینترنت را مصرف می‌کنند. بنابراین اگر مشکل خرید اینترنت و حجم آن را دارید بهتر است بین پی اس فایو دیجیتالی و دیسک خور به سراغ خرید مدل PS5 استاندارد بروید.

  1. نیاز به پخش‌کننده با فرمت بلوری 4K

در نسخه دیسک خور (استاندارد) می‌توان فیلم‌ها را با فرمت بلوری 4K مشاهده کرد. بنابراین اگر کیفیت پخش فیلم‌ها و بازی‌ها برایتان اهمیت زیادی دارد بهتر است نسخه استاندارد پی اس فایو را خریداری کنید.

  1. نگهداری و فروش دیسک‌ها

در مدل دیسک‌خور می‌توان به مدت طولانی، دیسک‌ها و بازی‌های داخل آن را نگه‌داری کرد. حتی می‌توان آنها را به دیگران قرض داد و یا فروخت. اما خوب در مقابل، دغدغه نگهداری صحیح از آنها را هم خواهید داشت. بنابراین بین پی اس فایو دیجیتالی و دیسک خور هر کدام که برایتان مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

 

حرف آخر

کنسول بازی PS5 در دو مدل دیجیتالی و دیسک خور (استاندارد) توسط شرکت سونی ارائه شد. در این مقاله با تفاوت ps5 دیجیتال با معمولی آشنا شدیم. با این بررسی‌ها مشخص شد که هر کدام از دو مدل ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص خود را دارند. با توجه به آنها می‌توان دستگاه مد نظر خود را خریداری کرد. اگر هزینه پایین‌تر مد نظرتان است نسخه دیجیتالی PS5 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر مشکل سرعت اینترنت و دانلود بازی‌ها را دارید خرید نسخه استاندارد (دیسک خور) انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *