بلاگ

فرق PS4 فت با اسلیم

فرق PS4 فت با اسلیم یکی از سوالات متداول علاقمندان به کنسول های بازی است. پیش از شروع این مقاله قابل ذکر است برای نصب بازی پی اس فور روی لینک آن کلیک کنید. امروزه با گسترش تکنولوژی پیشرفت‌های شگرفی در دنیای بازی‌های ویدیویی هستیم. یکی از این بازی‌ها، کنسول‌های بازی هستند که در سال‌های اخیر وارد بازار شدند.

و با ارائه بازی‌های ویدیویی با کیفیت بالا و متنوع بخش بزرگی از بازار گیم جهان را به خود اختصاص داده اند. در کنار کامپیوتر، شرکت‌های بزرگی چون سونی و مایکروسافت نیز به حوزه بازی‌های ویدیویی وارد شدند. و به ترتیب کنسول‌های پلی استیشن و سپس ایکس باکس را به بازار عرضه کردند. در این مقاله بنا داریم دو کنسول پرطرفدار شرکت سونی را با هم مقایسه نماییم.

فرق اسلیم با فت

یکی از کنسول‌هایی که در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد، پلی استیشن ۴ می‌باشد. که در دو مدل فت و اسلیم عرضه شدند. البته پس از مدتی مدل جدیدتری از پی اس فور به نام ps4 پرو نیز وارد بازار شد . شرکت پرقدرت سونی در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار کنسول نسل هشتم خود را یعنی ps۴ روانه بازار کرد .

این کنسول دستگاه بسیار قوی و با ظاهر بسیار زیبا و جذاب بود و رنگ آن در زمانی که وارد بازار شد سیاه مات بود .اما مدتی پس از عرضه آن رنگ‌های دیگر مثل سفید و سایر رنگ‌ها هم به آن اضافه شدند . همونطور که در بالا ذکر شد اولین مدل ps۴ که سونی به بازار عرضه کرد ps۴ اورجینال یا فت بود و پس از آن مدل ps۴ اسلیم وارد بازار شد. حال این سوال مطرح است که  فرق PS4 فت با اسلیم در چیست ؟

بیشتر بخوانید: نصب بازی PS4 در قم 

ps4 فت بهتر است یا ps۴ اسلیم؟

در ادامه بررسی فرق PS4 فت با اسلیم باید گفت :سونی زمانی که ps۴ فت را وارد بازار کرد بیشتر روی کنترلر ps۴ یعنی دوال شاک ۴ تمرکز کرد. از ویژگی‌های خاص این کنسول نسل هشتمی :

  • دکمه‌ای برای اشتراک گذاری
  • صفحه نمایش لمسی یا تاچ پد
  • لایت بار بر روی دسته
  • و در قسمت آنلاین آن هم امکان share play اضافه شد. که فرد به راحتی بتواند ویدیوها و یا عکس‌هایی که از بازی‌ها ضبط کرده با دیگران به اشتراک. و یا دوستانش را برای انجام بازی‌های آنلاین دعوت کند.

پی اس فور اورجینال یا فت ، تنها کنسولی نبود که سونی به بازار عرضه کرد این شرکت با استفاده از تحقیقات و توسعه قوی مدام به دنبال نیازسنجی و افزودن امکانات جانبی کنسول‌ها می‌باشد. بنابراین ps۴ اسلیم را در برابر ps4 فت وارد بازار کرد.

بیشتر بخوانید:>>نصب بازی PS4

پی اس فور اسلیم یا ps۴ فت ! کدام را بخرم؟

به دلیل وسیع بودن بازار دستگاه‌های بازی در جهان و بالا بودن توقعات گیمرهای تخصصی کم کم برخی از گیمرهای تخصصی کنسول شروع کردند به انتقاد و ایراد گرفتن از ظاهر کنسول .البته تعدادی از افراد هم این ظاهر را می‌پسندیدند. در ادامه بررسی فرق PS4 فت با اسلیم به بررسی این موضوع می پردازیم که اولین نسل کنسول که سونی به بازار وارد کرد.

یعنی ps۴ فت از نظر اندازه و وزن سنگین بود. و این سنگینی برای کاربران اذیت کننده بود و آن را مورد انتقاد زیادی قرار دادند. با ایرادات زیادی که به شکل و وزن ps۴ فت گرفته شد شرکت سونی مدل جدیدتری از این کنسول به نام اسلیم را وارد بازار کرد. بعد از آمدن مدل کنسول اسلیم این سوال برای طرفداران کنسول نسل هشتم به وجود آمد که حالا ps4 اسلیم بهتر است یا ps۴ فت ؟

و فرق PS4 فت با اسلیم در چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا خیلی کلی بگوییم که از نظر سخت افزاری این دو کنسول خیلی شبیه هم می‌باشند و حتی بازی‌های آن دو هم تقریباً یکسان است.

فرق پی اس فت با اسلیم
فرق PS4 فت با اسلیم در نگاهی گذرا

  • در کنسول اسلیم پورتAUX و همچنین ورودی دیجیتال وجود ندارد.
  • از نظر مصرف برق ps4 اسلیم کم مصرف‌تر از ps۴ فت است.
  • از نظر ابعاد و وزن همانطور که از اسمشان پیداست PS4 slim تا حدودی سبک‌تر و کوچکتر از PS4 Fat می‌باشد.
  • اگر بخواهیم از لحاظ گرافیک و حافظه یا رم آن دو را مقایسه کنیم تقریباً یکی هستند.
  • پی اس فور اسلیم دکمه‌های فیزیکی برای روشن و خاموش کردن و خارج کردن دیسک دارد و دکمه لمسی ندارد.
  • در مورد دسته‌های بازی در هر دو مدل اسلیم و فت Dualshock4 است.
  • از لحاظ به روز بودن نسخه اسلیم نسبت به فت جدیدتر است.اما بازی‌های آنها هر دو شبیه به هم هستند.
  • در نسخه ps4 اسلیم بلوتوث پیشرفته‌تر است و ارتقا یافته می‌باشد.
  • اما به طور کلی بزرگترین فرق PS4 فت با اسلیم در اندازه و وزن آنها می‌باشد.

بیشتر بخوانید:>> نصب بازی PS4 در قم

مقایسه PS4 slim با PS4 fat

در بررسی فرق PS4 فت با اسلیم باید گفت به طور کلی ،یکی از اصلی ترین تفاوت‌ پی اس فور فت و اسلیم نداشتن کابل آی یو ایکس در ps۴ اسلیم است. باز فرق PS4 فت با اسلیم از منظری دیگر ، نداشتن ورودی دیجیتال در مدل اسلیم است . علت آن هم به این خاطر است که مدل اسلیم کمی باریک‌تر می‌باشد.

از نظر ظاهری برای کم شدن حجم دستگاه شرکت سونی این ورودی دیجیتال را حذف کرده است. یکی دیگر از موارد تفاوت PS4 فت و اسلیم HDR می‌باشد. البته در مدل فت می توان با اضافه کردن یک پچ (patch) این مزیت را پشتیبانی کرد. ولی در مدل اسلیم دیگر نیازی به این پچ نمی‌باشد. همچنین از نظر مصرف برق مدل اسلیم مصرف کمتری نسبت به مدل فت دارد.

فرق PS4 فت با اسلیم

مقایسه ps4 فت با ps۴ اسلیم از نظر ظاهر و کنترلر

در ادامه بررسی فرق PS4 فت با اسلیم باید اذعان داشت که ps4 اسلیم یک لایت بار دارد که زمان بازی با تغییراتی که در بازی اتفاق می‌افتد رنگ آن عوض می‌شود. همچنین تاچ پدی که در این مدل وجود دارد کوچکتر شده و از زیر تاچ پد هم این نور مشخص است. و جذابیت آن را چندین برابر می‌کند.

البته لازم به ذکر است که با این تغییری که اتفاق افتاده توانمندی کنترلر مدل اسلیم تغییری نکرده و در واقع فقط زیبایی آن بیشتر شده است. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که این دو مدل با هم دارند و مشکلاتی که در مدل اسلیم نسبت به مدل فت رفع شده حذف نمودن دکمه لمسی روشن و خاموش کردن دیسک بازی می‌باشد.

در پی اس فور اسلیم دکمه لمسی حذف شده و به جای آن یک دکمه فیزیکی جایگزین شده . و این به این خاطر است که استفاده از کنسول برای گیم راحت‌تر شود. در مدل فت این دکمه‌های لمسی از نظر دید مقداری ایراد داشتند که در مدل اسلیم آنها را در جای مناسب‌تری قرار داده اند.

فرق اسلیم و فت
حالا این سوال مطرح است که ps4 اسلیم بخریم یا ps۴ فت

با بررسی دقیق فرق PS4 فت با اسلیم و در پاسخ به این سوال باید گفت تغییراتی که در این دو مدل به وجود آمده بیشتر از همه مربوط به اندازه و ابعاد کنسول می‌باشد. و در اصل قضیه یعنی اجرای بازی‌ها تفاوتی وجود ندارد. نکته دیگر قیمت این دو کنسول می‌باشد که باز از لحاظ قیمت هم زیاد تفاوتی ندارند.

می‌توان به نوعی اینطور بیان کرد که شرکت سونی قصد دارد خیلی آهسته مدل اسلیم را جایگزین مدل فت نماید. خیلی از گیمرها علاقه زیادی به اجرای بازی‌های نسل قدیم تر دارند. و در واقع یکی از موضوعاتی که برتری کنسول‌ها را نسبت به هم نشان می‌دهد توانایی برای بازی‌های نسل قبل توسط آن کنسول می باشد.

در بررسی فرق PS4 فت با اسلیم باید گفت: هر دو امکان اجرای بازی‌های ps3 را دارند. اما نه به طور بازی با دیسک بلکه با استفاده از سیستم playstation now و همچنین سیستمcloud .که این برای گیمرها بسیار مهم است. و این دو سیستم امکان دانلود کردن بازی‌های نسل قبل خود را می دهند.

مقایسه قیمت ps4 اسلیم با قیمت ps۴ فت

در ادامه به بررسی فرق PS4 فت با اسلیم از نظر قیمت می پردازیم. اگرچه پس از گذشته ۶ سال از نسخه ps۴ فت دیگر نسخه‌ای از آن تولید نمی‌شود. اما هنوز هم این کنسول ۴ فت به صورت دست دوم در بازار خرید و فروش می‌شود و طرفدار دارد. از نظر قیمتی ، قیمت پی اس فور ۴ در کل دنیا تقریباً معادل ۳۵۰ دلار و نسخه اسلیم نیز حدود ۳۰۰ دلار می‌باشد. در ایران هم در برخی از فروشگاه‌های معتبر مثل پیکسل می‌توانید انواع مدل‌های ps۴ را با بهترین قیمت خریداری نمایید.

مقایسه تصویری پی اس فور فت و اسلیم

تفاوت PS4 فت و اسلیم

بیشتر بخوانید: دفترچه راهنمای فارسی ps4

سخن پایانی

در این مقاله به طور کلی فرق ps۴ فت با اسلیم را توضیح دادیم و به این نتیجه رسیدیم که این دو تفاوت اساسی و اصولی با هم ندارند. و بیشترین تفاوت در ظاهر و سخت‌افزار آنها می‌باشد. با خواندن دقیق این مقاله می‌توانید به درستی تصمیم بگیرید که کدام مدل این دو کنسول را انتخاب نمایید.

پاسخ به پرسش‌های شما عزیزان در رابطه با فرق PS4 فت با اسلیم

  • تفاوت پی اس فور فت و اسلیم در چیست؟

    این دو کنسول تفاوت اساسی با هم ندارند و بسیار به هم شبیه‌اند اگرچه ظاهرشان کمی متفاوت است و در مدل اسلیم اندازه و وزن کمی کمتر از فت است اما از نظر گرافیکی نرم‌افزاری تقریبا یکسانند که در این مقاله کامل توضیح داده شد.

  • برای خرید کنسول ps۴ بهتر است بخریم یا ps5

    پاسخ به این سوال واضح است .نسل جدید کنسول یعنی همان PS5 مسلماً انتخاب بهتری است. اما قیمت بالایی دارد و تقریباً قیمتش دو برابر ps۴ می‌باشد. اگر به اندازه کافی بودجه دارید می‌توانید ps5 بخرید. اما اگر بودجه‌تان کافی نیست ps۴ اسلیم یا ps۴ پرو توصیه می‌شود.

  • فروشگاه معتبر برای خرید انواع مدل‌های ps۴ و نصب بازی های پی اس فور کجاست؟

    یکی از معتبرترین و بزرگترین فروشگاه‌های در زمینه خرید کنسوهای بازی و دیسک‌های بازی فروشگاه پیکسل می‌باشد که با بهترین کیفیت و با ضمانت و مناسب‌ترین قیمت محصولات را به شما عرضه می‌کند.

بازگشت به لیست

2 نظر در “فرق PS4 فت با اسلیم

  1. دینا گفت:

    mofid buuud

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *